Najlepsze stacje radiowe w Europie promują się poprzez MUZYKĘ!

Najlepsze stacje radiowe w Europie promują się poprzez MUZYKĘ!

Najlepsza muzyka! Hity na Maxxxa!   Hity na czasie! Czułe granie! Hit Music Station! Hit Music Only! The Beat of The UK! More of the Songs You Love! Real Music Matters! Les plus grandes chansons! La Nº 1 En Hits Internacionales! We love pop! To są wybrane przykłady linerów reklamowych najlepszych stacji w krajach europejskich. Dlaczego to właśnie słowo MUZYKA wykorzystuje się do promowania marki stacji radiowej?

Marka i wizerunek stacji radiowej to najważniejsze i najsilniejsze jej aktywo, najważniejszy silnik, który wprawia w ruch relacje złotego trójkąta  RADIO-ODBIORCY-PRZYCHODY. Okazuje się, że często najważniejszym sprzymierzeńcem tergo wizerunku  jest MUZYKA grana w danej stacji. Nic więc dziwnego, że to właśnie slogany reklamowe oparte na MUZYCE są głównym i skutecznym wehikułem budującym i utrwalającym wizerunek marek radiowych.

Znany amerykański konsultant radiowy Dan O’Day podaje dwa główne powody – wytworzenie świadomości u słuchaczy na temat tego, w jaki sposób chcą korzystać z oferty stacji oraz złożenie obietnicy swoim słuchaczom. Ten ostatni powód wydaje się być fundamentalny. Twórcy programu radiowego doskonale zdają sobie sprawę, że MUZYKA jest najważniejszym i decydującym czynnikiem  przyciągającym odbiorców, utrzymującym ich przy programie danej stacji i sprawiającym, że słuchacze wracają do danej stacji, jeśli się zdarzy, że w którymś momencie od niej odejdą. Doświadczenie wskazuje, że jedna zagrana „zła piosenka” może sprawić, że nagle stację opuści dziesiątki lub setki tysięcy słuchaczy i zdarza się, że ich powrót może być trudny. Badania potwierdzają, że słuchacze nie zmieniają spontanicznie słuchanej stacji radiowej ze względu na animacje antenowe, wiadomości czy reklamy, jak dziej się to w przypadku telewizji. Tylko nieodpowiedni utwór muzyczny zagrany na antenie powoduje nagłą migrację słuchaczy. Dlatego rozsądnie podchodzące do swojego programu stacje nie mogą sobie pozwolić na zagarnie choćby jednego nieodpowiedniego dla swoich słuchaczy utworu muzycznego. Dotyczy to w takim samym stopnie pasm dziennych jak i nocnych. Stacje, które próbowały być 2 lub 3 formatowe, czyli grać różne typy muzyki dla różnych grup docelowych w różnych porach dnia, nie były w stanie w żadnej z tych grup być lidererm.

Badania preferencji muzycznych słuchaczy stacji radiowych to stały i nieodzowny element zarzadzania programacją  profesjonalnych nadawców programów radiowych. Robienie radia „na oko” lub na „własne ucho” w tych czasach dużej rynkowej konkurencji nie ma szans na sukces. Poznanie gustów muzycznych swoich słuchaczy i dostosowanie się do nich to gwarancja sukcesu.